Met vreugde kunnen we bekendmaken dat Nora Steenbergen zich verbonden heeft aan de Stichting als adviseur om kinderen zoals Vincent te helpen. Samen met Nora en andere betrokkenen willen we bijdragen aan een onderwijssysteem dat niet alleen de behoeften van hoogbegaafde kinderen erkent, maar ook actief werkt aan het bieden van passende ondersteuning en uitdagingen. Het streven is om een inclusieve en stimulerende leeromgeving te creëren waarin elk kind, ongeacht hun begaafdheidsniveau, de kans krijgt om te gedijen en te groeien. Samen zijn we sterk.

Nora Steenbergen

Nora Steenbergen-Penterman is een gepassioneerde onderwijsprofessional met een diepgaande betrokkenheid bij de ontwikkeling van (hoog)begaafde leerlingen. Met een achtergrond in onderwijskunde en een afgeronde PABO-opleiding heeft ze haar expertise verder uitgebreid naar het gebied van begaafdheid. Nora is werkzaam als curriculumontwikkelaar en onderwijskundige, gespecialiseerd in hoogbegaafdheid. Zij is gecertificeerd ECHA Specialist in Gifted Education en zij heeft 23 jaar voor het landelijk informatiepunt (hoog)begaafdheid gewerkt.

Sinds de start van het informatiepunt deelt ze haar kennis en inzichten over het begeleiden van (hoog)begaafde leerlingen in workshops en lezingen en draagt ze bij aan het bevorderen van begrip voor deze specifieke groep leerlingen.

Nora Steenbergen heeft haar passie voor deze doelgroep na overdracht van de verantwoordelijkheden van het informatiepunt aan het National Talent Centre of the Netherlands in september 2022 verder geïntensiveerd. Ze heeft nu meer tijd voor begeleiding en advisering van (hoog)begaafde leerlingen en hun naasten en haar rol als talentfluisteraar. Als talentfluisteraar gaat ze in gesprek met kinderen die met tegenzin of helemaal niet naar school gaan, met als doel hen weer enthousiast te maken om zich verder te willen ontwikkelen.

Vanuit haar dagelijkse betrokkenheid bij (hoog)begaafdheid ziet Steenbergen de uitdagingen en kansen binnen het huidige onderwijssysteem. Ze benadrukt het belang van het erkennen van de nieuwsgierigheid en het enthousiasme van (hoog)begaafde leerlingen, waarbij ze pleit voor meer autonomie en differentiatie in het onderwijsaanbod. Haar inzichten over het belang van een goede relatie tussen leraar en leerling en de behoefte aan een coachende rol voor leraren getuigen van haar diepgaande begrip van de behoeften van (hoog)begaafde kinderen.

Nora Steenbergen benadrukt de noodzaak van professionalisering van leraren en het belang van het betrekken van (hoog)begaafde leerlingen bij het gesprek over hun onderwijs. Haar pleidooi voor flexibiliteit in het lesprogramma, zoals het gebruik van ‘F-kaarten’, illustreert haar creatieve benadering om differentiatie te bevorderen. Ze tracht steeds met concrete oplossingen te komen om om het onderwijs voor (hoog)begaafde leerlingen te verbeteren.