Jasmijn Heuzer: een vrouw met hart voor hoogbegaafden
Jasmijn Heuzer is een dynamische interim-directeur, interim intern begeleider, specialist op het gebied van hoogbegaafdheid, ondernemer, en bovenal een vrouw met een hart van goud. Haar benadering en betrokkenheid bij hoogbegaafde kinderen maken haar een unieke en onmisbare professional in het onderwijs.
Ik geloof dat mensen met een reden in je leven komen. Voor ons was zij precies zo iemand. Haar pad kruiste met dat van Vincent, op een moment dat hij steun en begrip het meest nodig had. Vincent had al veel obstakels overwonnen, ondanks zijn uitzonderlijke talenten, werd hij vaak niet begrepen of er was ongeloof.
Hoogbegaafde kinderen zien er misschien heel normaal uit, met dezelfde ogen, oren, neus en mond als ieder ander, maar hun potentieel en behoeftes zijn vaak ongekend.
Onze eerste ontmoeting met Jasmijn vond plaats toen zij als interim intern begeleider bij Vincent’s basisschool in Hauwert kwam. Tijdens ons eerste gesprek merkte ik haar verbazing over wat Vincent allemaal kon. Ze stelde voor om enkele testen uit te voeren om te bepalen hoe ver Vincent was in zijn ontwikkeling. Het was een dag die me nog steeds bijblijft: “Oh Lily, Vincent is, denk ik, echt extreem hoogbegaafd” zei ze, met oprechte verbazing en bewondering in haar stem. Zelf is Jasmijn ook ervaringsdeskundige op het gebied van hoogbegaafdheid, dat maakte haar begrip en empathie nog groter. Ze herkende onmiddellijk de zeldzaamheid van Vincent’s capaciteiten.
Jasmijn’s aanpak was niet alleen professioneel maar ook heel menselijk. Ze toonde een bereidheid om snel te schakelen en mee te denken in het belang van het kind. Haar plannen waren flexibel en er was altijd ruimte voor verbetering. Vincent vond Juf Jasmijn erg aardig; ze deed veel voor hem op de basisschool, zoals het spelen van IQ-spelletjes die hij geweldig vond. Het belangrijkste was dat ze hem altijd geloofde en dingen goed uitlegde wanneer ze hem overhoorde.
Zelfs toen Jasmijn een hogere functie aanvaardde en vertrok van de basisschool, bleef haar betrokkenheid onveranderd. Haar vertrek was een moeilijke tijd voor Vincent, we moesten een traantje laten. Toch bleef ze ons ondersteunen, ook toen Vincent naar de middelbare school ging. Door haar inzet en betrokkenheid wilden we haar niet kwijt, en daarom begeleidde ze Vincent thuis, totdat haar drukke agenda dit niet meer toeliet. Haar oprechtheid en warmte blijven duidelijk elke keer als we haar zien.
Jasmijn is nu directeur bij een andere basisschool, waar ze alles doet om haar leerlingen te helpen. Voor ons blijft het belangrijkste dat Jasmijn het hart op de juiste plaats heeft. Ze begrijpt dat de basisschool een sleutelpositie heeft om hoogbegaafdheid te herkennen en om vooruitstrevend te denken in het belang van deze bijzondere kinderen.
Daarom heb ik Jasmijn een aantal vragen gesteld omdat ik ervan overtuigd ben dat zij, met haar positieve benadering, flexibiliteit en aanpak, als voorbeeld kan dienen voor veel basisscholen. Het uiteindelijke doel is dat deze bijzondere kinderen, met de gave die ze hebben meegekregen, de hulp en ondersteuning krijgen die ze nodig hebben. Sociaal en emotioneel hebben deze kinderen het vaak zwaar genoeg.
Hieronder heeft Jasmijn haar gedachten en visie verwoord zoals we van haar kennen en ook hadden verwacht.
**Wat vind jij belangrijk bij hoogbegaafdheid en de relatie tussen leerling en leerkracht/docent?**
Als ik naar leerlingen kijk, observeer ik hun gedrag en probeer ik te begrijpen waar het vandaan komt. Bij positief gedrag kijk ik hoe we dit kunnen versterken, zodat de leerling volledig in zijn of haar talent kan staan en vele succesmomenten kan beleven. Dit zorgt ervoor dat de leerling positief en met een groeiende mindset in het leven kan staan. Bij gedrag dat opvallend of belemmerend is, ga ik op zoek naar de oorzaak. De Zijnskenmerken van Tessa Kieboom kunnen hierbij helpen om het gedrag van de leerling te verklaren. Vooral de combinatie van zijnskenmerken en het geven van autonomie werkt goed. Veel hoogbegaafde leerlingen gedijen bij de mogelijkheid om zelfstandig keuzes te maken. Soms zijn dit keuzes binnen een beperkt palet, maar andere keren kunnen ze al heel goed zelfstandig verantwoordelijkheid nemen voor hun keuzes. Als volwassenen zich echt inleven in de wereld van een hoogbegaafde leerling en oprechte interesse, openheid en nieuwsgierigheid tonen, ontstaan er fantastische dialogen. Vaak denken volwassenen vanuit vaststaande kaders en procedures, waardoor maatwerk lastig is. De vraag is dan of de hoogbegaafde leerling echt een goed passende plek heeft, of zich aanpast aan de grenzen binnen scholen.
**Hoe ervaar jij de begeleiding van hoogbegaafde leerlingen op dit moment? Is er onbegrip van docenten en weerstand tegen verandering of bestaande methoden?**
Op veel scholen wordt de basisondersteuning voor hoogbegaafde leerlingen nog niet goed geboden. Er ontbreekt veel kennis bij leerkrachten over dit onderwerp. Vaak wordt er wel een cursusdag aangeboden, maar de koppeling naar hoe dit gedrag zich uit in de klas en welke vaardigheden van de leerkracht belangrijk zijn, wordt niet gemaakt. Dit vergt inlevingsvermogen, flexibiliteit om buiten de gebaande paden te kijken en kwetsbaarheid van volwassenen om de stem van de leerling leidend te laten zijn, in plaats van de stem van routines en procedures die ons al houvast bieden. Dialogen met ouders en leerlingen verschaffen belangrijke informatie en vormen de sleutel tot succeservaringen.
**Wat denk je dat er nog beter kan in het kader van bewustwording?**
Het luisteren naar elkaar is cruciaal. Luister echt naar wat een leerling zegt en vraag door naar de oorzaak, in plaats van alleen naar de gevolgen te kijken. Benoem dat we de antwoorden nog niet weten, maar dat je bereid bent om samen op onderzoek te gaan. Check regelmatig in bij de leerling hoe het met hem of haar gaat. Leg in gesprekken de nadruk op een groeiende mindset en buig gefixeerde opmerkingen om in mogelijkheden om te leren of andere wegen in te slaan. Laat leerlingen groeien in het omgaan met autonomie en geef ze eigen keuzes in de klas, of dit nu gaat om het compacten van de leerstof of het leren samenwerken met andere leerlingen. Als leerkrachten zich bewust zijn dat hoogbegaafde leerlingen vaak zeer gevoelig en intens zijn, zullen ze zich realiseren hoe belangrijk de relatie met deze leerling is. Een oprechte en open houding wordt altijd gevoeld. Zelfs zonder specifieke kennis over hoogbegaafdheid, is de intentie om de leerling te helpen al belangrijk. Als daar ook kennis over hoogbegaafdheid en een groeiende mindset bij komt, zal de begeleiding van hoogbegaafde leerlingen veel beter aansluiten.
Over Jasmijn verscheen in 2020 een artikel in het Algemeen Dagblad.