We zijn zeer vereerd dat Prof.dr. A.E.M.G. (Alexander) Minnaert zijn naam heeft verbonden als adviseur aan de Stichting. Zijn indrukwekkende CV, uitgebreide kennis en positieve instelling versterken onze missie om kinderen zoals Vincent perspectief te bieden en uitval in het voortgezet onderwijs te voorkomen. Zij zijn de kern van het geheel en ze hebben de toekomst, maar deze mensen met potentieel wordt onvoldoende recht aan gedaan, terwijl er zoveel hoogbegaafde kinderen zijn. Minnaert benadrukt het gebrek aan kennis over hoogbegaafde en dubbel-bijzondere kinderen in het Nederlandse onderwijssysteem. Deze kinderen zijn niet alleen hoogbegaafd maar hebben ook leer- en/of ontwikkelingsproblemen zoals dyslexie, ADHD, of autisme. In de Verenigde Staten loopt men al meer dan 20 jaar voor op Nederland in het begrijpen van dit onderwerp.

Professor Minnaert wordt door zijn collega’s in de VS beschouwd als een expert op het gebied van dubbel-bijzonderheid en zijn inzichten kunnen van waarde zijn voor het Nederlandse onderwijs om beter om te gaan met deze specifieke groep kinderen.

Daar willen we samen wat aan doen, door hen een stem te geven en ze te helpen zodat deze talentvolle kinderen niet langer als last worden beschouwd. Juist deze kinderen moeten we omarmen, want ze hebben het al moeilijk genoeg op sociaal-emotioneel gebied.

Bekijk de Inspiratiesessie van Alexander Minnaert op YouTube.

Professor dr. A.E.M.G. (Alexander) Minnaert is een vooraanstaande wetenschapper op het gebied van Orthopedagogiek en Klinische Onderwijskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Met een indrukwekkende staat van dienst heeft hij zich gevestigd als hoogleraar, waarbij hij zijn expertise richt op de studie van leer- en onderwijsproblemen. Als projectleider van de onderzoekslijn Leer- en onderwijsproblemen heeft hij een leidende rol gespeeld in het verkennen van vraagstukken die cruciaal zijn voor het begrijpen en aanpakken van uitdagingen binnen het onderwijs. Zijn toewijding aan het verbeteren van de onderwijspraktijk en het bevorderen van inclusiviteit blijft een inspiratie voor collega’s en studenten.